Susu Lembu, Qina dan Aku

by - February 21, 2012

Kesian Qina... 2 malam yang lepas, cik comel kena nappy rash. Disebabkan aku tak sanggup biarkan dia kat taska, ambik EL le. Dia pun asyik menangis je... Her napkin line all reddening dan nampak macam melecet. Aku try Bepanthen, krim untuk nappy rash tapi makin menjadi pulak merahnye... So, aku letak la Allano Lotion. Masa aku letak tu memang dia menjerit kejap tapi cepat-cepat aku bubuh Talkum Allano baru dia senyap. 2 hari gak la aku pakaikan lampin manual kat cik comel, praktik letak lotion dan bedak baru hilang nappy rash tu. Harini dia looks like very happy since I picked her up from the nursery. 



Happy go lucky Qina tu rupanya sekejap je sebab sebelah malam dugaan lain pulak yang datang. Qina yang comel berak berdarah, tapi bukan jenis yang banyak, cuma sikit-sikit je. So, aku dan partner mula la tak leh duk diam. Aku fikir ni mungkin sebab tukar susu from Enfalac A+ to S-26. Aku tukar tu pun sebab bila dia minum Enfalac A+ tu, cik comel sembelit sampai 2-3 hari tak membuang. Kesian betul kat dia... Tadi, immediately aku gi Klinik Kita yang kat Wangsa Maju tu. Doc cakap maybe sebab 2-3 hari dia asyik cirit-birit menyebabkan usus dia bengkak, and that's why her stool got few drops of blood. 

Anyway, that friendly doc advised me to try soy milk to replace the cow's milk. See? sebab susu, sapi mana tah yang dapat nama... huhu...<termengarut> She then suggested Isomil dan suh tengok sehari dua dulu kesannya kat baby Qina, banyakkan bagi air bertapis <sib baik aku guna e-Spring kat rumah!> dan susu perahan sekali. According to 'er, susu soya berikan kesan alergi minimum berbanding susu lembu. I'll wait tomorrow, and if she's still not okay, baru bertukar ke Isomil. Cik comel, ummi sanggup redah lautan susu demimu <hehe...>

The ultimatum effort for me tonight is to give her maximum benefits from susu perahan.

You May Also Like

0 comments

Please write your comment and thoughts peacefully.