Jimat Cermat Amalan Bersama

by - January 27, 2011

Minggu lepas, aku tertengok rancangan Oprah Winfrey. Diskusi banyak berkisar mengenai penjimatan wang. Mesej yang aku fahami adalah mengelak dari membayar/ membeli barang yang tidak diperlukan terutamanya pada zaman Malaysia gawat ini. Boleh dikatakan semua bil dikenakan cukai sekarang.  

Sakit hati bila tengok bil Astro sampai. Cukai kerajaan saja dah RM5.10 (iaitu 6% dari jumlah bil). Tengok tv pun dah dikenakan cukai! Semalam aku bertekad membatalkan pakej filem. It’s okay, tak tengok Astro pun tak mengapa sebab memang tak perlu pun! At least aku still bayar untuk pakej variasi yang ada AXN 701. Aku tak pernah tertinggal siri CSI setakat ini.

Hari sebelum semalam pula, aku downgrade kan Pelan Celcom Broadband dari RM78 ke RM48 sebulan. Memandangkan aku bukan blogger tegar dan internet tidak seberapa penting, aku terus ke Celcom Blue Cube yang terletak di Wangsa Walk. “Bila si Kaya bertambah kaya, dan si Miskin bertambah miskin”. Negara bukan lagi mengamalkan sistem demokrasi tetapi lebih pada kapitalis...

Untuk penjimatan berganda, aku membayangkan bekal makan tengahari dibawa dari rumah. Jumlah perbelanjaan untuk lunch selama sehari maksimum adalah RM3.

Penjimatan:

1) Jalur Lebar Celcom
                RM78 – RM48 = RM30 x 12 bulan = RM360 / tahun
2) Astro
                RM95 – RM50 = RM45 x 12 bulan = RM540 / tahun
3) Lunch
                RM3 / hari x 20 hari = RM60 / bulan
                RM200 – RM60 = RM140 x 12 bulan = RM1,680 / tahun

Maka, jumlah penjimatan:

RM360 + RM540 + RM1,680 = RM2,580 / tahun

Insya-Allah, akan aku amalkan mulai sekarang. Marilah sama-sama kita berjimat-cermat dan elakkan pembaziran ;)

You May Also Like

1 comments

Please write your comment and thoughts peacefully.